Trudne pytania na maturze ustnej z polskiego.

Na maturze ustnej z języka polskiego zazwyczaj pojawiają się podobne pytania odnoszące się do bibliografii, kompozycji pracy czy wyboru tematu. Warto przed egzaminem przeanalizować własną prezentację w kontekście zadawanych pytań. Poniżej przedstawiam zestaw najczęściej pojawiających się pytań:


WYBÓR TEMATU I ZAKRES TREŚCI
1. Przedstaw, czym kierowałeś się wybierając temat? / Wyjaśnij, dlaczego wybrałeś właśnie ten temat.
2. Uzasadnij dobór tekstów i autorów. / Wyjaśnij, jakie były kryteria doboru tekstów i cytatów wykorzystanych w prezentacji.

WYBÓR MOTTA/SENTENCJI
3. Wyjaśnij, czym się kierowałeś wybierając motto prezentacji./ Uzasadnij wybór i znaczenie w kontekście prezentacji.
KOMPOZYCJA
4. Wyjaśnij, czym się kierowałeś przy opracowaniu kompozycji wypowiedzi, doboru tekstów.

TERMINOLOGIA, POJĘCIA
5. Wyjaśnij podstawowe pojęcia wykorzystane w prezentacji.
6. Ustosunkuj się do literatury przedmiotu.
7. Wyjaśnij pojęcia wykorzystane podczas prezentacji.
8. Omów, jaki był rodowód zaprezentowanych gatunków?

PYTANIA NA MATURZE O JĘZYK/SŁOWNICTWO
9. Wyjaśnij, która z zaprezentowanych przez Ciebie reklam szczególnie eksponuje środki perswazyjne.
10. Wyjaśnij znaczenie frazeologizmów związanych z tematem prezentacji.
11. Nazwij funkcje językowe, które występują w przygotowanej przez Ciebie planszy.

FUNKCJONALNOŚĆ TEKSTÓW KULTURY
12. Uzasadnij, jaką pełnią funkcję zaprezentowane dzieła sztuki? (lub inne teksty kultury).
13. Omów, który obraz zaprezentowany obraz przemawia do Ciebie najbardziej?
14. Uzasadnij dobór tekstów i dzieł malarskich do prezentacji.

WŁASNA OPINIA
15. Ustosunkuj się do kluczowego zagadnienia przedstawionego w prezentacji.
16. Wyjaśnij, z którego tekstu korzystałeś najczęściej materiał rzeczowy do swojej prezentacji i jakie były tego przyczyny (powody).
17. Wyjaśnij, czym się kierowałeś wybierając do prezentacji lektury, w których dominuje dany motyw.

PYTANIA O REALIZACJĘ TEMATU/TREŚCI
18. Wyjaśnij, źródłosłów pojęć użytych w prezentacji.
19. Omów jeden z gatunków literatury typowych dla powieści XIX wieku.
20. Uzasadnij dobór materiału rzeczowego do prezentacji w zakresie realizacji tematu./ Uzasadnij dobór tekstów i autorów do przygotowania prezentacji./ Wyjaśnij, dlaczego dokonałeś takiego wyboru tekstów w zakresie literatury podmiotu.
21. Wskaż najbardziej kontrastowe ujęcie toposu zaprezentowanego w prezentacji.

ODNIESIENIE DO WSPÓŁCZESNOŚCI
22. Przedstaw swoje zdanie, które zagadnienie omówione w prezentacji jest aktualne do dziś?
23. Jaki jest stosunek dzisiejszej młodzieży do zaprezentowanych zagadnień?
24. Przedstaw swoje zdanie, które zaprezentowane zagadnienie jest aktualne do dziś?

PYTANIA NA MATURZE USTNEJ DOTYCZĄCE BIBLIOGRAFII
25. Skomentuj, które opracowanie z literatury przedmiotu było Ci najbardziej pomocne w przygotowaniu do prezentacji?
26. Omów, jaka literatura przedmiotu była Ci pomocna w przygotowaniu prezentacji?
27. Wyjaśnij, która pozycja bibliograficzna była podstawą Twojej wypowiedzi?
28. Omów, z której pozycji bibliograficznej zaczerpnąłeś klasyfikację gatunków omówionych w prezentacji.
29. Wyjaśnij, która pozycja z literatury przedmiotu była Ci najbardziej pomocna w pracy nad tekstem?

Komentarze

  1. To naprawde pomocne:)

    OdpowiedzUsuń
  2. a moze mi ktos zasugerowac dlaczego wybrałam motyw szalenstwa w literaturze? bo nie wiem jak wybrnac z tego pytania

    OdpowiedzUsuń
  3. jutro mam ustny polski i te pytania ratują mi hm, życie ? :) pozdrawiam ! :)

    OdpowiedzUsuń
  4. powiedz, że pasjonuje Cię psychologia i zafascynowało Cię ukazanie szaleństwa w różnych formach przez pisarzy

    OdpowiedzUsuń
  5. a może mi ktoś zasugerować dlaczego wybrałam temat dotyczący sposobów walki z zaborca??.....

    OdpowiedzUsuń
  6. te pytania są strasznie pomocne, mam nadzieje ze trafie na któreś z nich:P

    OdpowiedzUsuń
  7. gorzej przerażaja mnie te pytania niz mowienie z pamieci calej prezentacji :(

    OdpowiedzUsuń
  8. przeraża mnie ustna :/ to będzie straszne...

    OdpowiedzUsuń
  9. mnie też : (

    OdpowiedzUsuń
  10. Ludzie czym wy się przejmujecie? Nikt nie zada Wam trudnych pytań!!! Każdej szkole zależy na jak najwyższej ilości punktów, tak samo jak WAM! A poza tym jeśli słabo wypadniecie w odpowiadaniu na pytania komisji, a praca pójdzie dobrze, to nic złego się nie stanie.
    PS. Żadne uczelnie nie biorą pod uwagę ilości punktów z egzaminów ustnych...

    OdpowiedzUsuń
  11. No fajnie fajnie >,< ale mam temat o wpływie reklam na odbiorcę i pojęcia nie mam o co mogliby mnie zapytać. Prezentację uważam, że mam świetną wiec tu no-problemo ale jak mi wyskoczą z jakimś odjechanym terminem psychologicznym to ja nie wiem ; ___ ;
    Wszystko się okaże w takim razie....

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz