Miłość silniejsza niż śmierć. Omów temat na wybranych przykładach literackich.

W tym roku między innymi napisała do mnie szalenie miła Patrycja, szukając wskazówek przy realizacji swojej prezentacji: "Miłość silniejsza niż śmierć. Omów temat na wybranych przykładach literackich." Patrycja wstępnie wybrała oczywiście "Romea i Julię" oprócz tego wiersz Haliny Poświatowskiej "Jestem Julią" oraz balladę "Romantyczność" A. Mickiewicza. I zapytała czy mam jeszcze jakieś sugestie:) Poniżej przedstawiam moje sugestie, których udzieliłam oraz szczęśliwe zakończenie naszej korespondencji:))) "Temat oklepany, ale możesz go przedstawić w ciekawy i zajmujący sposób, wszystko zależy od Ciebie:) Jak na razie wszystkie utwory prezentują ten sam motyw - źle. Druga rzecz, która się nauczycielom od razu rzuci w oczy to ich niewielkie rozmiary - krótszych się wybrać nie da. Tak wiec proponowałabym zasadnicze zmiany. Jedno natomiast masz dobre, że szukasz utworów z różnych epok, tak koniecznie trzeba postąpić przy tak ogólnym temacie. Druga sprawa, trzeba zróżnicować motywy, jest powiedziane miłość i śmierć, a Ty skupiasz się na miłości romantycznej. To zna każdy, wszyscy o tym wiedzą. Czy nie wystarczy o nich wspomnieć we wstępie lub początku rozwinięcia? Nikt nie powiedział, że miłość ogranicza się do uczucia między kobietą i mężczyzną - to pułapka, w którą łatwo dać się złapać. Różnicowanie motywu: - Miłość między kobietą i mężczyzną ("Quo vadis" - popełniają razem samobójstwo, "Romeo i Julia", "Tristan i Izolda", "Dziady cz II i IV" - po samobójczej śmierci, wciąż kocha i na nowo przeżywa swój dramat - godzina miłości, "Kamizelka" - Prus, "Śnigrobek" - Leśmian, "Miłość w czasach zarazy" Marquez) - Miłość rodzicielska/braterska ("Antygona", Treny Kochanowskiego - Urszulka) - Miłość do ojczyzny ("Konrad Wallenrod", "Kordian", "Pan Wołodyjowski", "Gloria victis" - Orzeszkowa) - Miłość do Boga, życia, świata ( "Oskar i Pani Róża" - szczególnie polecam, krótkie, szybko się czyta, piękne i proste - mały chłopiec ma nieuleczalną chorobę, pani Róża uczy go, jak wykorzystać dni do końca i cieszyć się nimi, kochać życie; "Nie-Boska komedia" - Pankracy, "Dżuma" - pomimo zagrożenia życia pomagają chorym, "Siłaczka" - praca u podstaw, miłość do ludzkości). To tak przykładowo, aby praca była na temat musisz sobie wybrać z każdego rodzaju miłości po jednym utworze i go omówić. Tutaj już lepiej utwory ułożyć chronologicznie. Czyli np. Wstęp o różnych rodzajach miłości i poświęceń, które są silniejsze od śmierci. Bohaterowie w chwili wyboru decydują się poświęcić wszystko dla uczucia. Rozwinięcie np. Antygona - Antyk (miłość do brata i przestrzeganie praw boskich jest dla niej ważniejsze niż prawa ludzkie, za to skazana przez władcę na śmierć); Konrad Wallenrod - Romantyzm - Miłość do ojczyzny, obowiązek pomszczenia bliskich silniejszy od śmierci; Kamizelka - Pozytywizm lub Śnigrobek - XX lecie (miłość do ukochanej/ukochanego silniejsza od śmierci); Oskar i Pani Róż - współczesność; Kolejnym warunkiem by praca prezentowała wyższy poziom jest różnicowanie pod względem rodzajów, powinnaś mieć lirykę, epikę (najlepiej powieść) i dramat. Jak bardzo chcesz "Romea i Julię" to oczywiście możesz, ale dwa pozostałe utwory wyrzuć bezwarunkowo. Napisz mi co o tym myślisz i co postanowiłaś, jestem bardzo ciekawa:)" No i wczoraj otrzymałam maila zwrotnego, który dodał mi skrzydeł i ucieszył bardzo bardzo mocno:))) "dzień dobry, chciałam Pani podziękować. dzięki udzieleniu mi tych kilku rad co do mojej pracy maturalnej oraz zarysowaniu ogólnego Pani wyobrażenia na ten temat zdałam ustną maturę na 90 procent :) praca spodobał się i to bardzo, zawiodłam jedynie przy pytaniu. jeszcze raz dziękuje Pani bardzo i pozdrawiam."

Komentarze

  1. :)
    buziaki.zapraszam do mnie

    OdpowiedzUsuń
  2. niech Pani pisze dalej! :) już tyle razy mi to pomogło w szkole :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Witam :)
    Mam pytanie, wybrałam temat prezentacji Kreacje słynnych historii miłosnych. Wybrałam mit o Orfeuszu i Eurydyce, Romeo i Julia, Tristan i Izolda. Chciałabym w prezentacji poruszyć temat, ze była to miłość silniejsza niż śmierć i że ich historie przetrwały próbę czasu. W poniedziałek (!) oddaję bibliografię. Nie jestem jednak pewna co do tej tezy o śmierci, czy to zostanie uznane... Mogłaby mi Pani pomóc? Z góry dziękuję :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Skromna bibliografia bardzo, weź jeszcze chociażby Quo vadis. Ale teza jak najbardziej dobra.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziękuję za odpowiedź :)Myślałam nad Quo vadis, jednak nie dam rady dokładnie tego przeczytać ;) Chyba dołożę jeszcze Sonet do trupa...

    OdpowiedzUsuń
  6. Odnośnie tej pracy mam 2 pytanka:
    1. jeżeli bardzo bym chciała wziąć Kamizelkę i KOrdiana mimo, że są z tej samej epoki, czy mogę?
    2. w kordianie jak przedstwaić, że u niego miłośc do ojczyzny jest silneijsza niż śmierć, chodzi o mont blanc ?:)

    OdpowiedzUsuń
  7. Tylko chyba nie chodzi o to, żeby korepetycje były tanie, prawda? Generalnie fajnie wyjaśnione, my robimy coś podobnego z matematyką na Zdaj na 100 - możecie zerknąć. Tam piszemy o korepetycjach z matematyki ;)

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz